środa, 16 września 2015

Suflet serowy - wspaniały. BLW

Przestałam się bać sufletów. Tylko w kulinarnych show muszą wygladać jak bomby atomowe i nie wolno im opaść nawet milimetr. Co za bzdura! Niech sobie opada, przecież za chwilę i tak wbijemy w niego sztućce i zniknie w czeluściach naszej rozdrażnionej zapachem otchłani brzusznej. Słodki czy wytrawny powinien osiagnąć pewien pułap i rzeczywiście sa sposoby, żeby na nim pozostał. Jednak bez szczerych informacji jaki to był piękny w piekarniku, nikt nie domyśli się, że krater nie jest zamierzonym efektem kucharza. Tym bardziej jeśli włożymy do niego aromatyczną, wytrawną galaretkę z ulubionych owoców. Mój mały smakosz sam zjadł całą porcję przeznaczoną dla dwóch dorosłych osób, na dwa razy ;)
Składniki na 2 suflety (naczynia do zapiekania o średnicy 10 cm i wys 5 cm):
2 żółtka
2 białka
szczypta soli
20 g sera cheddar, drobno starty
60 g sera manchego, drobno starty
1 czubata łyżka masła
1 czubata łyżka mąki pszennej
około 160 ml zimnego mleka (do uzyskania konsystencji gęstej śmietany)
szczypta gałki muszkatołowej
1 łyżka bułki tartej
masło do wysmarowania foremek
Masło rozpuścić na patelni, dodać mąkę i dokładnie rozprowadzić. Stopniowo wlewać mleko, aż uzyskamy strukturę sosu. Lekko przestudzić. Żołtka rozetrzeć z serami, gałką i świeżo mielonym pieprzem (można jeszcze ciut posolić; ja zrezygnowałam, bo miałam słony ser). Białka ubijamy ze szczyptą solia na puszystą masę (nie powinny być sztywne). Mieszamy mase serową z jeszcze ciepłym beszamelem, bułką tartą, a na końcu delikatnie dodajemy białka. Naczynka do zapiekania smarujemy zimnym masłem od dołu do góry (Moran twierdzi, że równo wyrasta; potwierdzam, ale dodam, że nierówno opada). Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni. Pieczemy suflety około 25 minut (zależy od piekarnika; powinny mieć złocisty wierzch). Wyjmujemy i lekko studzimy. Podajemy lekko ciepły z wytrawną galaretką porzeczkową, winogronową lub malinową.

4 komentarze:

  1. Witam.Trafiłam do Ciebie jakiś czas temu po haśle BLW i już zostałam. Super przepisy , super blog - gratuluję:) Mam jedno pytanie - czy wszystkie przepisy opatrzone hasłem BLW nadają się dla 10-miesięcznego dziecka? Mam takiego brzdąca w domu i stąd moje pytanie, bo jak na razie to ja taka ostrożna w kwestii rozszerzania diety jestem. Będę wdzięczna za odpowiedź Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuję :) wszystkie się nadają dla dziecka bez alergii, nietolerancji i skazy; musisz też uważac na orzechy, miód i tłuste dania; w przepisach powinna być adnotacja, jeśli jest ograniczenie :)

      Usuń
  2. Czym można zastąpić manchego? Grana Padano czy parmezan będzie pasował?

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za odwiedziny :)