piątek, 12 grudnia 2014

Tatar ze śledzia z olejem lnianym na razowym chlebie z suszoną śliwką

Wiem, wiem, wiem. Śledzie muszą być. Niech będą, ale w wersji, która nie będzie dominować nad resztą dań świątecznych. Mam delikatną traumę, kiedy widzę kilka miseczek ze słonymi filetami na wigilijnym stole i babcię, która jak mantrę powtarza, że trzeba wszystkiego spróbować! Do teraz nie przepadam za tymi w śmietanie, w oleju czy w innym mazidle. Dlatego eksperymentując przez lata, znalazłam kompromis i po raz pierwszy na tym blogu zamieszczam przepis na śledzia, ukrytego w tatarze z prostymi dodatkami, w odpowiedniej ilości. Podałam go na chlebie, pieczonym na zakwasie, z mieszanki mąki razowej i suszonych, przez siebie, śliwek. Wycięte cienką szklanką kółka z każdej kromki, posmarowane majonezem i ziarnistą musztardą były najbardziej intrygującą przystawką na chrzcinach Kacpra. 
Składniki na kilkanaście kromeczek:
6 filetów a'la matjas, w oleju (kupuję opakowania z Lidla)
1 duże jabłko, u mnie zawsze reneta
1 duża szalotka
6 średnich korniszonów, kupuję w Lidlu marki Freshona z papryką 
2 łyżeczki malutkich kaparów
łyżeczka musztardy sarepskiej
4 łyżki oleju lnianego
sól i świeżo mielony pieprz
2 łyżki posiekanej natki pietruszki
do podania
chleb razowy na zakwasie z suszoną śliwką
majonez
musztarda francuska lub inna ziarnista
Filety odsączyć z nadmiaru oleju. Wszystkie składniki pociąć w drobniutką kostkę, oprócz kaparów. Wymieszać i zostawić na kilka godzin w lodówce. Po tym czasie spróbować i doprawić solą, pieprzem i olejem. Odstawić na minimum dobę. Podawać na chlebie posmarowanym majonezem i musztardą francuską.

11 komentarzy:

  1. Wygląda przepysznie <3 i w miarę łatwo go zrobić :) wykorzystam Twój przepis!

    www.sagneska.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, mam olej lnieny kupiony w aptece jako suplement diety, czy taki też może być? Wolę zapytać eksperta , bo sama nie mam pojęcia :) a przy okazji chcialam poprosic o przepis na jakies swiateczne ciacho :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może być olej z apteki, choć osobiście zamawiam z internetu, pod tym linkiem http://oleje-swiecie.pl/aktualnosci/swieta-tuz-tuz
      a jakie ciasta lubisz na święta? może znajdziesz coś w zakładce ciasta, torty, serniki lub drożdżowe :)

      Usuń
  3. na te Święta miałam ochote zrobić jakiegos orzechowca lub cos w tym stylu. W sieci jest pełno przepisów jednak ja szukam takiego , który mi się sprawdzi na 100%, a wiem że tutaj wszystko jest taaakie smaczne :) Tak przy okazji to muszę wyznac, że uwielbiam Twojego bloga, a pokochałam go w pierwszej kolejnosci za ciasteczka ryżowe i sałatkę chłopską, którą zaraziłam już prawie wszystkich znajomych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za te ciepłe słowa :) myślę, że ciasto, które może zaspokoić Twoje podniebienie to kostka ferrero rocher, z orzechowym biszkoptem, masą orzechową, którą robiłam z przepisu Dorotki ze strony Moje Wypieki (ten wpis ciagle czeka na swoją kolej!); zastapiłam tylko likier orzechowy likierem własnego wyrobu z cukierków Raczków

      Usuń
  4. czy moga być kapary z LIDLa czy chodzi o jakies szczególnie malutkie? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za szybka odpowiedź :-) właśnie zabieram się za przyrządzanie , dziś zrobiony będzie idealny na Wigilię :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. zrobiłam i wyszedł super :) ja takze nie przepadam za sledziem solonym i także drżę gdy muszę spróbować "jaki to pyszny wyszedł tym razem pod kołderką" albo w jakiejs jeszcze innej odsłonie. To może tym razem przepis za przepis :) zostawiam link do równie pysznej przystwaki ze sledzia , którą odkryłam rok temu i którą również można nazwac tatarem, bo także jest drobno siekana. Czekam na Twoją opinię :)
    http://www.olgasmile.com/salatka-sledziowa.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, że wróciłaś, to osobliwe zdarzenie na tym blogu :) byłam u Ciebie, bardzo tam gościnnie, a sałatka ze śledzia w weekend do zrobienia :)

      Usuń
  7. To niestety nie mój blog, zapomniałam o tym wspomnieć :-) podrzucilam tylko przepis :-)

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za odwiedziny :)